JIJ VERDIENT
EEN PODIUM

theater-acteren-optreden

” Toneelspelen is voor kinderen een fantastische uitlaatklep.”
Marit de Weerd

Wie zijn wij?

De Podiumschool werkt met gediplomeerde docenten. Alle docenten zijn naast hun werkzaamheden als docent en regisseur, ook als acteur actief. Zo kunnen de kinderen leren van mensen die met beide benen in het theatervak staan.

Het is het streven van de docenten om tenminste één keer per jaar samen met de leerlingen naar een theatervoorstelling te gaan of een inspirerende gastdocent uit te nodigen voor een speciale les.



De visie van de Podiumschool

Op de Podiumschool wordt niet alleen de theatrale ontwikkeling maar ook de persoonlijke ontwikkeling van het kind centraal gesteld. De docenten van de Podiumschool zien het als hun taak om de leerlingen op beide vlakken boven zichzelf uit te laten stijgen en laten ‘stralen’. Een positieve sfeer en veel plezier maken zijn daarvoor de basis.

Regelmatig horen wij van ouders dat de leerlingen meer lef krijgen en meer ‘durven’ dankzij de theaterlessen. Ook zien zij vooruitgang in de presentatie vaardigheden van hun kinderen.

Belangrijke doelstellingen van de Podiumschool zijn: het creëren van een veilige leeromgeving, aandacht voor elk individueel kind en zorgen voor een sterk ‘groepsgevoel’.

Onno
Spreij

Als cultuurcoach bij Kunstkade ben ik op 5 verschillende basisscholen in de gemeente Leeuwarden actief. Sinds 1989 ben ik als theaterdocent aan het werk. Tijdens mijn opleiding heb ik stage gelopen bij een kindertheatergroep. Na mijn opleiding ben ik eerst als docent binnen het HBO onderwijs aan het werk geweest en vanaf 2004 ben ik me weer steeds meer gaan richten op lesgeven aan basisschool kinderen.

Voor mij zelf is de basis voor theater maken gelegd op de basisschool. Hier ontdekte ik dat toneelspelen mij de mogelijkheid gaf om me met taal op een andere manier te uiten dan gebruikelijk. Naast het geven van theaterlessen, vind ik het juist erg belangrijk om met de kinderen een voorstelling te maken. Hier leren de kinderen om samen te werken en de verantwoordelijkheid te dragen om met elkaar een volwaardige voorstelling neer te zetten.

Kinderen hebben een andere belevingswereld en een brede fantasie, deze krachten wil ik graag benutten in het maken van een voorstelling of het geven van een les.

Bart
Roelofs

Als kind stond ik al op het toneel met als eerste glansrol het ezeltje in het kerstspel. Vanaf dat moment wist ik het: ik word acteur! Daarom ben ik toen ik ouder was bij een jongerentheater groep gegaan om te leren toneelspelen. Bij deze groep merkte ik, hoe ik door toneel mij persoonlijk erg ontwikkelde. Ik leerde, naast toneelspelen, ook om mijzelf te uiten en om samen te werken. Toen besefte ik dat toneelspelen zo’n waardevol instrument kan zijn in de ontwikkeling van kinderen, dat ik het zeker wist: ik word theater docent. En dat is gelukt, in september 2018 ben ik afgestudeerd als theaterdocent aan de NHL.

Tijdens de theaterles probeer ik vanuit de fantasie van de kinderen te vertrekken. Wat is hun belevingswereld en wat speelt er bij hen. Op een speelse, actieve en soms gekke manier wil ik de kinderen handvatten geven om hun eigen belevingswereld vorm te kunnen geven op het toneel.

Elise
Jepma

Als kind was ik al dol op verkleden en toneel stukjes maken. Dolbij was ik dan ook toen ik op mijn 10e naar de Podiumschool mocht. Jaren later kwam ik daar weer terug. In 2012 als stagiair maar inmiddels al een paar jaar als juf.

Het allerliefst combineer ik theater met zang. In mijn lessen uit zich dit vaak in stemexpressie, waarin we gaan kijken wat je allemaal met je stem kunt. Ieder personage heeft immers een eigen stemgeluid. Bij de oudere groepen werk ik graag met improvisatie theater. Een vlotte, vaak grappige vorm van theater waarbij je alert moet zijn en op elkaar in speelt.

Naast plezier vind ik de persoonlijke ontwikkeling van een kind ook erg belangrijk. Iedereen mag stralen op zijn of haar eigen manier. Het is zo mooi om te zien dat kinderen bij toneelles niet alleen plezier hebben maar ook sterker in hun schoenen gaan staan.

Jacobine Prins

Image

In 2014 ben ik afgestudeerd aan de opleiding Artiest drama op het Friesland College. Momenteel studeer ik aan de opleiding Culturele Maatschappelijke Vorming op de NHL in Leeuwarden, waar ik zowel mijn theaterhart als mijn maatschappelijke hart goed kan combineren.

Als ik kijk hoeveel ik heb gehad aan al die toneellessen en voorstellingen die ik heb gespeeld ben ik enorm dankbaar voor alle prachtige ervaringen die ik hieraan heb over gehouden en de enorme ontwikkeling die ik bij mezelf heb ontdekt. Van een onzeker stil meisje naar een zelfverzekerde jonge dame. Elk kind gun ik deze mooie en warme herinneringen aan toneel en ik hoop dan ook zo goed mogelijk het plezier van het spelen over te brengen in mijn lessen.

Kyra van Wirdum

Image

Info volgt

Ingrid Bloemert

Image

Lang, lang geleden stond ik graag in de spotlights. Playbackshows, verkleedpartijtjes, optochten, bij alles  waarbij ik mij kon verkleden en iemand anders mocht zijn, stond ik vooraan op school of in het dorp waar ik opgegroeid ben. Toch ben ik niet het gelijk het theatervak ingerold, daarvoor heb ik een HBO managementopleiding gevolgd en op een groot recreatiepark gewerkt.  Mijn passie voor theater werd weer aangewakkerd toen ik zelf weer ging spelen en lessen kreeg. Dat heeft mij doen besluiten om in 2003 de opleiding tot docent drama te gaan volgen. Tijdens deze opleiding kwam er een kans om als medewerker educatie van Stadsschouwburg De Harmonie te gaan werken, wat ik nu al ruim dertien jaar doe. Ook geef ik dramalessen op PJ Ynsicht aan de eerste klassen en nu dus ook op de Podiumschool!

Toneelspelen en theater maken geeft zoveel plezier, dat geef ik graag door in mijn lessen. Daarnaast zorgt het voor zelfvertrouwen,  een steviger persoonlijkheid en meer. Een prachtige basis voor de rest van je leven!


Podiumschool in actie

Deel dit met je vrienden!

Podiumschool in beeld

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Podiumschool Harmonie 20170402-_MG_4828 kopie

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Podiumschool Harmonie 20170402-_MG_4744 kopiePodiumschool Harmonie 20170402-_MG_4305 kopie

Harmonie 2 April 2017

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

  • Podiumschool Harmonie 20170402-_MG_4481 kopie Podiumschool Harmonie 20170402-_MG_4293 kopie Podiumschool Harmonie 20170402-_MG_4612 kopie

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA